have faith in ALLAH

Archive for August, 2010

fen0mena fb..berjayakah musuh2 Islam..?

*ilustrasi semata

Segala puji ku panjatkan buat Allah.Selawat dan salam buat Rasulullah yg mulia.

Facebook…

Saat ini fikiran saya amat bercelaru. Hati tersangat resah. Jiwa gundah…

Masakan tidak. Saya baru saja ”log out” dari akaun fb saya, selepas selesai ziarah fb sahabat2.

Kecewa. Sedih. Bingung. Bermacam perasaan saya rasakan.

Saya agak terkilan dengan sesetengah akhawat yg dengan sengaja meletakkan gambar mereka yg tidak menutup aurat untuk tatapan umum. Hanya doa tulus agar Allah membuka hati mereka untuk hidayah dan taufiqNya mampu saya panjatkan.

Di bawah gambar-gambar yang mempamerkan aksi mereka yang pelbagai itu, berderet pula komen-komen yang hampir keseluruhannya dari lelaki, memuji-muji kecantikan si perempuan.

Wahai perempuan, saya mohon..peliharalah dirimu dengan hijab.

Sesungguhnya Rasulullah saw telah bersabda dlm hadisnya yg mulia :

“Malu & iman adalah teman seiring sejalan. Jika salah satu diangkat, nescaya terangkat pula yg  satu lagi.”


 

Wahai saudari seakidahku, muslimah yg kakinya berpijak di bumi Allah. Janganlah sesekali kalian dedahkan auratmu. Walau seurat rambut, walau sejengkal lengan. Pertahankanlah kehormatan kalian dengan segenap kekuatan.

Firman Allah dlm kitabnya yang suci ;

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” ~an-nuur,31~

Firman Allah lagi dlm surah al-ahzab, ayat ke-59 ;

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Wahai akhawat, muslimah yg taat pd perintah Tuhannya..saif minta, jangan lah sesekali kalian remehkan soal batas pergaulan (ikhtilat). Khususnya percampuran antara lelaki & perempuan. Kalian lah yg bakal melahirkan tentera2 Allah, ulama’ pewaris nabi juga khalifah penjaga ad-deen. Sesungguhnya mulia kalian bukan terletak pd rupa paras, bukan juga pd harta yg melimpah, jauh sekali pd suara kalian yg lunak merdu. Demi Allah, MULIA kalian hanyalah pd nilai Islam yg kalian amalkan. Tinggi kedudukan kalian juga hasil pembelaan Islam. Tolong jangan lupa diri wahai saudariku hawa’.

Firman Allah dlm surah al-isra’,ayat 32 :

“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).”

Dlm ayat di atas Allah telah melarang dari MENGHAMPIRI zina. Jika hukum menghampiri zina sahaja sudah haram, maka perbuatan zina itu terlebih besar dosanya dari mendekati zina.

Ibn Ruslan pernah bermadah (tentang perbuatan2 yg menghampiri zina) dlm syairnya yg terkenal,

” (bermula dgn) pandangan, kemudian senyuman, kemudian memberi salam, kemudian berjanji (utk berjumpa) , kemudian berjumpa.”

Kesimpulannya, perbuatan2 dlm syair di atas adalah HARAM hukumnya KECUALI dlm keadaan2 yg diharuskan syarak bg menjaga maslahah ummah yg lain.

Contoh : 1- pandangan : diharuskan utk tujuan perubatan, pembelajaran, bertunang dan berjual beli selagi aman dari fitnah.

Rujukan : (1) http://www.al-bakriah.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=9:hukum-memandang-perempuan&catid=9:soal-jawab-agama&Itemid=25

(2) http://akhisalman.blogspot.com/2009/08/memandang-wanita-yang-hendak-dilamar.html

2- Senyum

Rujukan : http://shafiramuhamadnoh.blogspot.com/2010/06/hukum-senyum-dalam-islam.html

3- Memberi & Menjawab Salam

Rujukan : http://akhisalman.blogspot.com/2007/12/perkara-yg-tidak-sunat-memberi-salam.html

4 & 5 – Bertemu janji @dating

Dari Ibnu Abbas .a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Rujukan : http://wana93.wordpress.com/2009/10/31/batas-pergaulan-antara-lelaki-dan-perempuan-dalam-islam/

HUKUM FB…??

Rujukan : http://www.zaharuddin.net/content/view/901/72/

ADAB Ber’FB’..

Rujukan : http://www.zaharuddin.net/content/view/901/72/ :

·           Bagi mereka yang masih tidak selesa dengan latarbelakang pengasas dan syarikat facebook, mereka dinasihatkan untuk TIDAK MEMBUKA DAN MENYERTAI FACEBOOK. Mereka boleh terus memberi nasihat kepada pengguna facebook agar sentiasa berhati-hati, namun tidak boleh dengan sewenangnya menuduh pengguna facebook melakukan perkara haram secara umum.

 

·          Bagi mereka yang ingin mengambil sikap lebih berhati-hati mereka disarankan untuk :-

a-      Memanupulasi akaun facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Justeru, ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

b-      Limitasikan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.

c- Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi ( khususnya bagi wanita) sejak zaman kanak-kanak tanpa had limitasi, tanpa kawalan ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat. Di samping ia akan kekal di facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook.

d- Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatandan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.

e- Tidak terlibat dengan permainan-permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islamseperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar ‘main-main’ atau tidak.

f- Tidak mempercayai aplikasi tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma facebook. Sama ada atas dasar ‘main-main’ atau tidak.

g- Menyedari bahawa maklumat kita di facebook boleh menjadi database pihak asing untuk memantau kehidupan dan informasi peribadi kita jika tidak dikawal. Database sebegini sebenarnya amat bernilai dan sukar ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana facebook. Hatta parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu update sebagaimana facebook. Justeru, maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk sebarang tujuan kejahatan dan ketamakan.

Jika itu semua dapat dijaga dan disedari, saya kira mengguna dan membuka akaun facebook adalah kekal dalam hukum HARUS atau DIBENARKAN, malah jika ia lebih banyak digunakan untuk kemaslahatan Islam, ia DIGALAKKAN. Malah jikalau terdapat unsur syubhat sekalipun, ia telah diatasi oleh manfaat yang disebarkan melalui facebook itu.

Sekian,

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net



Kepada saudariku, para akhawat yang mencintai Allah dan rasul-Nya,,

saya minta maaf andai artikel ini menimbulkan rasa tidak senang kalian. Saya tidak berniat sama sekali untuk merendahkan kedudukan kaum hawa’ yg sangat saya hargai,

Firman Allah dlm surah at-teen, ayat 4-6 :

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah,Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus.”

Mungkin ada yg terasa hati dgn post saya kali ini, saya minta maaf. Namun bak kata seorang ustadz di sekolah saya dahulu, teguran/nasihat yg baik itu adalah yg memberi kesan di hati. Jika tidak, seolah-olahnya seorang da’ie itu tidak memberi nasihat.

“Jangan takut menyampaikan kebenaran. Apabila ramai yg datang untuk belajar denganmu & mereka suka kepadamu,ketahuilah ketika itu kamu sebenarnya tidak menyampaikan kebenaran, sebaliknya kamu menyampaikan apa yg disukai orang ramai. Sedangkan Allah berfirman kebanyakan manusia tidak suka kepada kebenaran dan apabila hanya sedikit yang datang kepadamu jangan kamu berputus asa kerana kebenaran disenangi sedikit orang… ” (dipetik dari ” Travelog Seorang Da’i ”, karya Us. Abdul Rahman Mohamed )

Walaubagaimanapun saya cuba sedaya upaya untuk mempraktikkan sunnatullah dlm dakwah saya.

Kepada akhawat muslimat semua, sayangilah diri kalian. Saya akan sentiasa mendoakan supaya Allah menguatkan pendirian & hati kalian dlm memelihara ‘aurah & maruah sebagai seorang muslimah sejati. Mudah-mudahan para tentera dan ‘ulamak yg bakal kalian lahirkan adalah generasi yg menjunjung perlembagaan al-Quran serta bertaqwa kpd Allah.


~yg teramat menghargai umat nabi Muhammad saw. ,

sofiyyukum : kalian saudaraku ~

Advertisements

TangGuNgJaWab

”Tanggungjawab…!! Apa yang antum faham tentang tanggungjawab…?!”

Tinggi sahaja suara abang fasilitator itu ketika bertanya. Mungkin dia berhajat untuk mewujudkan suasana serius, begitu sangkaan rata-rata peserta kem qiadi, kem kepimpinan yang dianjurkan oleh sekolah menengah tempat saya menuntut ilmu suatu masa dahulu.

Senyap..tiada jawapan.

MACAM NI KE PEMIMPIN……….??!!!! PENAKUT..!!! PASIF..! TAKKAN RAMAI-RAMAI PELAJAR ”TERPILIH” KAT SINI, TAKDE SORANG PUN YANG BOLEH  JAWAB..?

Tanya abang fasi yang seorang lagi. Aduuush……! Hampir-hampir terhenti jantung. Bagai halilintar, suara itu menerjah gegendang telinga  kami.

“Amanah..!” Jawab seorang sahabat dari peserta.

TAK TEPAT!! Balas abang fasi. Pulaaaaak…. (dalam hati je..hehe )

Selepas beberapa sesi soal jawab antara peserta dan fasilitator dalam suasana yang tak berapa nak harmoni,-biasa la,,kem kepimpinan. Penuh deraan dan kesakitan, =) –

Rumus abang fasi : ” Tanggungjawab itu adalah sesuatu yang antum perlu tanggung di dunia, dan jawab di akhirat..”


Menunaikan tanggungjawab : Perintah dari Allah

Firman Allah dlm surah an-nisaa’ ayat 58 yg bermaksud ,

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.”

Allah memerintahkan kepada hambaNya supaya menunaikan amanah kpd yg berhak menerima. Seorang hamba yang benar2 merasakan dirinya hamba akan terkesan dgn perintah  Allah dlm ayat ini. Segala tanggungjawab akan cuba dilaksanakan sebaik mungkin. Dengan 1 tujuan,,, menggapai keredhaan Allah.


Sifat seorang hamba

susun lapis masyarakat mesopotamia

Jika kita flashback pelajaran Sejarah Ting. 4, ada 1 tajuk yg membincangkan tentang tamadun manusia. Susun lapis masyarakat mesopotamia dsb. Apa yg kita boleh simpulkan, kedudukan seorang hamba itu tersangat hina, terletak di lapisan paling bawah. Dan seorang hamba itu sebenarnya bekerja tanpa mengharapkan balasan dan upah dari majikannya.

Tetapi alangkah beruntungnya kita sebagai seorang hamba Allah. Allah angkat darjat hambaNya yg beriman lagi bertaqwa, Allah balas pula setiap amal kebaikan kita dgn nikmat yg tak terkira banyaknya di dunia ini, ditambah pula dgn pahala dan kehidupan yg kekal abadi di dlm syurgaNya. Jadi sangat tidak patut seorang hamba seperti kita melakukan sesuatu amalan kerana mengharapkan habuan dunia.

Contoh2 tanggungjawab @ amanah :

1. Tanggungjawab terhadap Allah.

2. Tanggungjawab terhadap Rasulullah s.a.w.

3. Tanggungjawab terhadap al-quran kalamullah.

4. Tanggungjawab kepada anak2.

5. Tanggungjawab kepada ibu bapa.

6. Tanggungjawab sebagai pelajar.

7. Tanggungjawab sebagai guru.

Hakikatnya, setiap perintah dan larangan Allah terdapat hikmah yg besar. Apa sekalipun nama yg kita beri kpdnya, (amanah,tanggungjawab,kewajipan,hak ) jika kita mengabaikannya, pasti akan menimbulkan pelbagai masalah. Sudahlah menanggung dosa, masalah pula bertimpa-timpa. Sebagai contoh, pelajar yg mengabaikan tanggungjawabnya kemungkinan besar akan gagal dlm pembelajaran, ibu bapa yg ‘curang’ dlm menunaikan hak2 terhadap anak akan membentuk anak yg tidak terjamin bersih moral dan peribadinya, hamba yg ingkar melaksanakan amanah Allah akan berasa sangat menyesal di akhirat kelak.

10 Wasiat Imam Syafie

Sebelum Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau telah meninggalkan wasiat.  Berikut ialah kandungan wasiat tersebut:

“Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia menjaga hak kepada 10 perkara.”

PERTAMA: HAK KEPADA DIRI.
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

KEDUA: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

KETIGA : HAK KEPADA KUBUR
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

KEEMPAT: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

KELIMA : HAK KEPADA MIZAN
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.

KEENAM : HAK KEPADA SIRAT
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

KETUJUH : HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.

KELAPAN : HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA)
Iaitu : Berasa redha dengan Qadha’ Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

KESEMBILAN : HAK KEPADA NABI SAW
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

KESEPULUH : HAK KEPADA ALLAH SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

selamat menunaikan tanggungjawab..! insyaAllah sukses!!

semoga bermanfaat buat diri dan pembaca semua.